Community strategie volgens Menzis.

Geplaatst op

See on Scoop.itRwh_at

Op 19 november hield de Social Media Club Enschede (SMC053) een bijeenkomst in een prachtige locatie: het Holland Casino in het hartje van Enschede. Onderwerp dit maal: een kijkje in de keuken van de online community strategie van Menzis.
De presentatie werd verzorgd door Iris Bogers en Nina Timmers en zij wisten er een zeer inspirerende en interactieve avond van te maken.

 

Het gebruik dan wel de inzet van communities wordt tegenwoordig door veel bedrijven toegepast. Is Menzis dan echt anders? Wellicht wel. Zij hebben er voor gekozen om eerst met hun klanten in gesprek te gaan en daar mee te engagen. Via MedeMenz kunnen klanten meepraten en meedenken over verschillende onderwerpen. Dit wordt door het platform ook gestimuleerd door vragen en stellingen te deponeren waarbij de deelnemers wordt aangemoedigd om te reageren. De site heeft verschillende tabbladen die het de deelnemer mogelijk maken om bewust en gericht aan de slag te gaan met de community.

 

Na de implementatie van dit platform is Menzis ook een community gestart voor haar eigen medewerkers. 91% van de medewerkers is aangesloten op de community IMenz. en 1 op de 4 is daar actief en post regelmatig een bijdrage. Het blijkt dat er een grote behoefte is onder de medewerkers om mee te praten en denken over zeer verschillende onderwerpen. De reactie op vragen en meningen is zeer hoog.

 

Een mooi voorbeeld van betrekken en willen luisteren is de inzet van de klachtenkamer. Hier worden casussen gedeponeerd en wordt aan de eigen medewerkers en aan de deelnemers van Medemenz zaken voorgelegd. Denk hierbij aan gevallen waarbij iets is voorgevallen wat normaal gesproken niet door de verzekering gedekt wordt en waarbij nu gevraagd word aan de deelnemers wat zij er van vinden. De inzichten van de verschillende deelnemers resulteert uiteindelijk in een vervolg.
Dit vraagt uiteraard om skills voor de community manager. Volgens Menzis moet deze rekening houden met een aantal zaken. Timing: start en breng de boodschap op het juiste moment. Mobilisatie en activatie. Zorg voor toegang en relevantie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de einde jaar activiteiten die een zorgverzekeraar heeft. Realiseer je dat mensen verschillen. En tot slot: Have fun!!!

 

Voor wat betreft het laatste onderwerp is de inzet van eigen mensen tijdens een campagne een mooi voorbeeld.. Voor een nieuwe campagne werd gezocht naar een nieuwe voice over. In plaats van het inzetten van een ” bekende Nederlander” is er gekozen voor het inzetten van de stemmen van eigen medewerkers. Uiteindelijk heeft dit geresulteerd in een mooie campagne met meer dan betrokken deelnemers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s