Apple stoot Coca-Cola van de troon als waardevolste merk

Geplaatst op

See on Scoop.itRwh_at

Apple heeft Coca-Cola verdreven van de eerste plaats op de wereldwijde ranglijst van waardevolste merken. Dat maakte het Britse advies- en …

Rein Hof’s insight:

Volgens de berekening van Interbrand is Apple nu dus nummer 1 in de wereld… Een zeer knappe prestatie. Want wie had gedacht dat Apple het onder de leiding van Tim Cook zo goed zou blijven doen? Hij heeft een zeer goed team om zich heen verzameld, wat in staat is gebleken om het merk Apple daar heen te sturen waar het al lang hoort te staan.

 

Mooi van deze berekening is dat jet niet alleen om omzetgegevens gaat, of bezit, maar dat er juist andere factoren betrokken worden. Het artikel gaat niet echt diep in op de wijze van berekenen maar dat is ongetwijfeld terug te vinden op het internet. Wel alvast even een opsomming van bepalende factoren:

 

Factoren die de kracht van een merk bepalen:

– Is helder voor welke waarden en doelgroepen het merkstaat- Wordt het merk gedragen door de leiding en werknemers- Wordt het merk afdoende beschermd (b.v. octrooien)- Speelt het merk in op veranderingen in de markt- Is het merk authentiek- Speelt het merk in op de behoefte van de consument- Onderscheidt het merk zich goed van de concurrentie- Straalt een merk één gezicht uit- Is een merk overal tegenwoordig en wordt het positief besproken in de traditionele en nieuwe media- Is het merk meer dan een naam: het moet een begrip zijn, met onderscheidende kwaliteiten en karakteristieken

See on www.volkskrant.nl

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s