NSA; privacy schending of veiligheidsdienst? – Both social media

Geplaatst op

See on Scoop.itRwh_at

Rein Hof’s insight:

Sceptisch tegenover de NSA.. Tja. niet zo gek natuurlijk, na alle berichtgeving van de afgelopen weken. Maar is het nu echt een verassing?

 

We weten toch al jaren dat de Verenigde Staten van alles en nog wat volgen/monitoren/onderscheppen. Al jaren is bekend dat mail naar een adres (of via een server) in de VS gescand wordt op bepaalde woorden. En het lijkt mij niet dat de VS  het enige land is waar deze praktijken worden toegepast. In alle eerljkheid: verwacht je dat dit is China niet gedaan wordt? Rusland? Noord Korea? 

 

En dan Google. 

Volgens mij maakt dit bedrijf er geen geheim van dat er informatie verzameld wordt. Veel informatie. Het liefst alles wat zij te pakken kunnen  krijgen. Dat maakt het gebruik van Google ook zo handig! Een account en je kunt er van alles aan koppelen, zodat het gebruik lekker eenvoudig is. Toch? 

 

Of je kiest er juist voor om dit niet te doen.

Er zijn wel degelijk alternatieven. Zowel Zoekmachines als mail cliënts als browsers. Het is allemaal te doen, ook zonder Google. Google is natuurlijk niet de enige die er om bekend staat dat er veel informatie verzameld wordt.. Lees de algemene bepalingen van Apple maar een goed door en je begrijpt wat ik bedoel.

 

Alleen buiten de VS

Waar uiteraard veel commentaar en commotie over is ontstaan na het uitlekken van PRISM is het feit dat er alleen data van buiten de Verenigde Staten wordt opgeslagen. Dat maakt ons, als niet VS inwoners dus min of meer tweederangs burgers.. Het lijkt een beetje op: Alle burgers zijn gelijk. En sommige zijn wat gelijker dan andere.. (zeer vrij naar een uitspraak van  Prof. dr. me. Jan M Smits) 

 

Internet en rechtspraak..

Da’s een lastige. Bij een presentatie van Prof. dr. me. Jan M Smits tijdens de NDIX relatiedagen is mij in ieder geval duidelijk geworden dat het slecht gesteld is qua wetgeving en rechtspraak waar het gaat om data en internet. Een wetgeving zoals bijvoorbeeld de wereldwijde Maritieme, is er niet. Dus wanneer schend ik dan bepaalde rechten? Waar houden mijn grenzen op en beginnen die van een ander? Landsgrezen? Maar wat dan als de data over de spreekwoordelijke High Sea gaat? Wie is er dan verantwoordelijk of heeft iets te zeggen? 

Ik heb dan ook niet veel vertrouwen in een rechtzaak. Eerst zal wetgeving geregeld moeten worden. 

 

Of juist niet…

Wetgeving kan wel eens, hoe goed bedoeld en bedacht ook, de ondergang van het vrije internet betekenen. Is dat dan wat we willen? Of gaan we "gewoon"  eens beter nadenken over het verspreiden van onze persoonlijke gegevens? ?

Ik laat het graag aan u eigen inzicht over… En heb mijn eigen oordeel geveld. 

See on www.bothsocial.nl

Geef een reactie

