Observaties van een gast. Deel 5

Geplaatst op Geupdate op

Het is kort voor 08:00 uur.het is de laatste dag van onze vakantie in Alanya. En, zoals eigenlijk iedere ochtend, zit ik al aan mijn “vaste” tafeltje, in een hoekje, aan het zwembad. Kopje koffie er bij en een glaasje sap. Lekker rustig wakker worden.

Om mij heen zijn de hotelmedewerkers al druk bezig. Om deze tijd is het zwembad al in gereedheid gebracht, de tafeltjes zijn schoon gemaakt en staan op hun plek, het terras wordt nog even snel gedweild en het ontbijt staat al ruim een half uur gereed. De medewerkers zijn dus al even begonnen.

Het zijn ook iedere dag dezelfde jongens en meisjes, mannen en vrouwen,die hier hun ding doen. Dag in dag uit… En ik zie ze dus iedere ochtend. En 's avonds wanneer ik besluit naar de hotelkamer te gaan, lopen zij nog steeds rond. Ruimen de tafels af, schenken drankjes in, lopen schoon te maken. Ongelovelijk!

Ik heb in mijn horeca tijd ook best lange dagen gemaakt hoor. Dat hoort er bij. En vind je soms ook nog best wel stoer. Maar de dagen die men hier maakt… Niet te zuinig. Natuurlijk. Het moet in een paar maanden gebeuren. En dan heb je weer een maand of drie, vier niets te doen. Maar toch..

En wat mij op valt? De vriendelijkheid en hulpvaardigheid van alle medewerkers. Ja.. Het zou normaal moeten zijn, want feitelijk hoort het ook zo wanneer je in de horeca werkt. Maar denk eens even verder en graaf in je eigen geheugen.. Hoe is veelal de bediening in Nederland? In het cafe, een hotel, of, om maar eens een andere sector er bij te pakken, een supermarkt? Ik zie daar veelal uiters verveelde gezichten. Mensen die je niet aankijken als je wat vraagt, kortaf antwoord geven. Of, vooral in de supermarkt, druk in gesprek zijn met een collega kassiere en geheel routinematig door piepen en nig net kunnen vertellen wat ik moet betalen.

Zo niet dus al die mensen hier… Glimlach, vriendelijk, hun uiterste best doen om de gasten in het Engels of Duits te woord te staan (niet bepaald talen die lijken op Turks) en mij bij iedere vraag behulpzaam zijn. Soms gaat het met handen en voeten en met behulp van een collega. Maar ze doen hun uiterste best. Ik heb zeer veel respect gekregen voor hen.

Het zou dus normaal moeten zijn. Wanneer je in een serviceberoep werkzaam bent, hoort daar hulpvaardig en vriendelijk bij. En toch mis ik het regelmatig bij ons.. Zittend op een terras wordt ik vaak niet goed bediend. Onvriendelijk, kortaf en ongeiteresseerd. In de supermarkt idem dito. Bel ik een helpdesk.. Nou ja. Need I say more.. We hebben allemaal ervaringen daar mee. Sterker nog: we zijn zeer verrast wanneer de wachttijd niet te lang is en we daar eens vriendelijk te woord worden gestaan.

Suggeste: ga eens op vakantie naar een land waar het warm is, lange uren worden gewerkt, weinig wordt verdient en de mensen uiterst vriendelijk zijn. Dan zie je dat het ook anders kan. En terug in Nederland: zeg er wat van wanneer de service niet goed is! Er zijn per slot van rekeningen meer supermarkten, cafe's en telefoonaanbieders.. Wees kritisch.

Ach.. Het is maar een observatie. Van een gast, op vakantie. Meer is het niet…

Geef een reactie

