Observaties van een gast. Deel 4

Geplaatst op Geupdate op

Ik heb het genoegen gehad om voor een zeer bevlogen en betrtokken horeca ondernemer te mogen werken. Hij is op het juiste moment ingestapt op de toen heersende hype van het “speciaal bier”. De Nederlanders waren aan het ontdekken dat er meer bestond dan pils. En met name de Belgische bieren werden erg populair. In de hoogtij dagen van het cafe waar ik werkte, waren er zo'n 16 bieren van de tap, en meer dan 180 soorten uit de fles te verkrijgen…

Aan hetzelfde plein waar deze kroeg gevestigd was, op nog geen 300 meter afstand, zat nog een cafe wat zich specialiseerde op het speciaalbier segment. En toch konden deze twee kroegen prima naast elkaar bestaan. Er was namelijk een groot verschil in benadering van produkt en omgaan met gasten.

Daar waar “zij” een feestkroeg waren, zich vooral richtten op studenten, er op de tafels gedanst werd en veel Nederlandstalige muziek gedraaid werd, waren “wij” de serieuze tak… Niet dat wij vies waren van een feestje. In tegendeel. Maar het ging er wel duidelijk anders aan toe. En onze muziek keuze was ook een andere. Lekkere vette Blues voerde de boventoon.

Het grootste verschil zat echter in de product benadering. Daar waar het bij hen vooral aan de gast was om kennis te hebben van de bieren die men dronk was het bij ons juist het personeel wat beschikte over de benodigde kennis. Regelmatig werden proeverijen voor de medewerkers georganiseerd en zeker wanneer er een nieuw bier aan het assortiment werd toegevoegd, diende dit geproefd te worden. Op deze wijze konden we de gasten een gedegen advies geven dan wel uitleggen hoe het nieuwe biertje smaakte. Hierdoor trokken wij een geheel ander slag gasten dan de (ogenschijnlijke) concurrent en hebben we prima diverse jaren naast elkaar kunnen bestaan.

Het was ook in die tijd dat mij duidelijk werd hoe belangrijk het is om goede omgangsvormen met je gasten te hebben. Zoals opgemerkt: bij ons kwam een duidelijk ander publiek dan de gemiddelde student die ” effe biertjes hakken”. De benadering van onze gasten was dan ook duidelijk serieuzer.

Ik ga altijd uit van het standpunt dat de (nieuwe) gasten aangesproken worden met “u”. Mijn ervaring is dat dit ook op prijs gesteld wordt. Dus deze simpele beleefdheid vorm werk in mijn optiek. Daarnaast geloof ik absoluut in een gedegen product kennis. Dus weet wat je verkoopt. Hoe kun je iets anders aanbevelen? Besteed aandacht aan je gasten. Wij organiseerden regelmatig speciale thema avonden. Iedere eerste zondag van de maand werd ” het bier van de maand” geintroduceerd. Met bijpassende hapjes. En we hadden een eigen krantje. Ook een maandelijkse uitgave. Hierin werden allerlei bier- gerelateerde verhalen gepubliceerd en andere zaken onder de aandacht gebracht. Ook hier dus: boeien en engagen van je gasten. Zorgen dat zij terugkomen, omdat het simpelweg gezellig is. En omdat onze wijze van ondernemen op prijs gesteld werd.

Ik heb bij deze onderneming een fantastische tijd gehad. Heel erg veel geleerd, wat mij ook in mijn latere werkzaamheden, buiten de horeca en tegenwoordig zelfs non profit, geholpen heeft. Een van de belangrijkste zaken: servicegerichtheid en commercie gaan uitstekend samen! Wanneer je de juiste balans maar weet te vinden..

Wordt vervolgd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s