Observaties van een gast. Deel 2

Geplaatst op Geupdate op

Tijdens mijn studie tijd ben ik blijven werken in kroegen en restaurants. Een wereld tijd. Je leert erg veel mensen kennen, veel plezier, en het is aardig verdienen. Wat wil je nog meer. Nou ja.. Voor mijn studie was het niet de beste combinatie.. Eerlijkheidshalve moet ik dat er wel bij vermelden.. Niet gehaald dus..

Uiteindelijk is het werken in de horeca mijn beroep geworden. Ik ging fulltime werken in een echte bruine kroeg. Iedere dag vaste klanten, die een klok nagenoeg overbodig maakten, want het tijdstip van binnen komen was altijd dezelfde.. Handelsmerk van deze kroeg; dop-pinda's. En de schillen op de grond a.u.b.! Niet in een asbak. (roken was uiteraard toen nog compleet normaal in een cafe..) er kwamen mensen speciaal naar deze kroeg voor de pinda's. Prachtig vond men dat.

Mijn baas in die tijd hield er een prachtige filosofie op na waar het gaat om het beschrijven van “goed horeca bedrijven.. ” Zijn stelling: er staat iemand voor je toog, met in zijn zak geld. Aan het einde van de avond moet dat in mijn kassa liggen, en de gast moet vertrekken en denken: daar wil ik orgen weer naar toe. Da's alles...

Hoe plat of basaal dit wellicht ook kllinkt. Hij heeft wel gelijk! Meer is het niet! Horeca draait om geld verdienen. Net als ieder ander bedrijf. En dat doet men door het “verkopen” van gezelligheid, aandacht, feest. Dus zijn verhaal klopt gewoon. Wanneer je als gast ergens komt en het bevalt je niet, ga je weg en zoek je een andere zaak. Wanneer je ergens geweest bent en je voelt je slecht behandeld, of het eten was slecht: kom je niet meer terug.

Het gaat dus om gezelligheid, aandacht, omzet maken. Klinkt niet echt ingewikkeld. Is het ook niet hoor.. Mits je je als horeca bedrijf aan een aantal spelregels kunt houden. En daar ligt nu net de uitdaging.. Lang niet iedere onderneming speelt het spel volgens dezelfde regels..

Wordt vervolgd..

 

Geef een reactie

