Observaties van een gast. Deel 1

Geplaatst op Geupdate op

Naar aanleiding van een tweetwisseling tussen ondergetekende en @onlinemarketeer, in het dagelijks leven ook aanspreekbaar met Patrick, bedacht ik vandaag: een beetje beschrijven hoe het met een gast gaat is misschien niet verkeerd.

Gast. Mooi woord. Tegenwoordig ook gebruikt voor “persoon” Dus weggetrokken uit het voor mij bekende domein van horeca.. Ik bedoel met Gast dus een persoon die gebruik maakt van een horeca gelegenheid. Welke gelegenheid dan ook..

Maar goed; Horeca dus. Ik heb enige ervaring in deze branche. Naast de nodige uren voor de bar, ook menig uur aan de andere kant. Bezig mer bedienen van gasten.

Prachtig beroep! Zeker waneer je jong bent. Altijd met mensen in contact. Mensen die blij en vrolijk zijn, want ze zijn uit. Altijd aan het werk wanneer het gezellig is. Want dan ben je uiteraard nodig. Veel uren werken, weinig slapen.. (vandaar dat “wanneer je jong bent”)

Mijn eerste stappen in deze wereld was in de afwaskeuken van een Schnitzelrestaurant. Toen een Europese keten, erg populair in die jaren, dus op zaterdag- en zondag middag hutje mutje vol. En wanneer ik dan om 14:00 uur binnen kwam in de afwaskeuken stonden de stapels al 2 meter hoog.. En koks schreeuwend om schoon spul.

Al snel geleerd dat koks over het algemeen niet de meest communicatieve personen zijn. Wel duidelijk. 1x vertellen moet voldoende zijn en verder niet zeuren. Pracht volk dus. En eigenwijs.. Dat mag je met hoofdletters lezen!! EIGENWIJS!! (iedere kok die op deze opmerking reageert, bevestigt mijn stelling..:-))

Wat heb ik daar verder geleerd?

Nou: dat de formule van van der Valk ook in deze keten bekend was. Dus een kersje op de appelmoes, en bij niet gebruikt: gewoon weer neerzetten voor hergebruik. Dat mayonaise wat terug komt na uitgeruimd te zijn, ook best weer terug kan in een emmer, en dat Backheandel (een Oostenrijkse specialiteit meen ik..) niet fijn is, omdat na dit gerecht er altijd nieuw frituurvet nodig is.

Maar ook geleerd hoe je Schnitzels maakt. Hoe je heel snel, heel veel bestek kan laten glanzen. (bestek moet nog een beetje warm/vochtig zijn. En gebruik een goede, reeds vaker gewassen doek) Hoe het is om onder druk te werken.en wat collega's zijn.. Kortom; mooi begin van een horeca ervaring..

BTW.. De keten bestaat niet meer…. Toch iets niet helemaal goed gedaan denk ik.

Wordt vervolgd..

Geef een reactie

